Ginekomastia – czym jest i kiedy warto rozpocząć leczenie?

Ginekomastia to mankament ciała, nazywany także przerostem sutka u mężczyzn, który objawia się jego powiększeniem. Nie istnieje niestety sposób, który pozwala skutecznie uchronić się przed tym problemem, ale na szczęście, pacjent może się od niego uwolnić. W Noa Clinic pomagamy pozbyć się tej przypadłości.

Czym jest ginekomastia?

Przyczyną powstawania na ciele takich zmian jest nadmierny rozrost tkanki włóknistej, tłuszczowej lub gruczołowej. Co ciekawe, nie jest to choroba, którą da się przypisać do konkretnego wieku mężczyzny – pojawia się ona niezależnie od tego i może dotyczyć zarówno starszych osób, jak i dzieci.

Wpływ na rozwój ginekomastii mogą mieć hormony – zarówno te wykorzystywanie w leczeniu, jak i również ich nadmiar podczas okresu dojrzewania u chłopców. Co więcej, wpływ mogą mieć też różne leki, takie jak te na niepłodność, oligospermię czy wykorzystywane przy kuracji wrzodów żołądka. W bardziej ekstremalnych przypadkach, ginekomastia może być także następstwem wielu chorób, utraty jąder lub marskości wątroby.

Przyczyna jej powstania zależy oczywiście od typu ginekomastii, dlatego tak ważna jest konsultacja z lekarzem, który ją rozpozna.

Kiedy leczyć ginekomastię?

Przerost sutka u mężczyzn to nie tylko problem natury estetycznej, który może skutecznie zaburzyć poziom samooceny. Ten defekt może mieć także inne nieprzyjemne konsekwencje, jak na przykład nieustający ból w piersiach.

W zależności od rodzaju ginekomastii wybiera się sposób jej leczenia, dlatego konieczne jest wykonanie odpowiednich badań, które umożliwią dostosowanie przez lekarza optymalnej metody. Podczas diagnozy trzeba poddać kontroli między innymi piersi mężczyzny, jego jądra oraz węzły chłonne. Dodatkowo warto też sprawdzić stężenie testosteronu, estrogenów, prolaktyny czy TSH. Szczegółowy wykaz wszystkich badań przekazuje oczywiście lekarz, po przeprowadzeniu konsultacji z pacjentem.

Po odnalezieniu przyczyny występowania ginekomastii, powinno się podjąć odpowiednie leczenie, aby zapobiec dalszemu rozwojowi choroby, a także wystąpieniu innych objawów.