Czy każde skrzywienie przegrody nosa wymaga operacji?

Bóle głowy, uczucie wiecznie zatkanego nosa, częste infekcje górnych dróg oddechowych, chrapanie, zaburzenia węchu czy trudności z oddychaniem. To coś, z czym osoby posiadające krzywą przegrodę nosową muszą zmagać się na co dzień. W przypadku tak silnych objawów często jedyną opcją poprawienia komfortu życia jest zabieg. Jednak czy każde skrzywienie przegrody nosa wymaga operacji? Dowiedz się, zapoznając się z dalszą częścią artykułu.

Przyczyny krzywej przegrody nosowej

• Najczęstszą przyczyną są urazy nosa powstałe np. podczas uprawiania sportów kontaktowych, wypadków czy uderzeń.
  • Do skrzywienia przegrody może dojść także podczas porodu naturalnego lub wskutek wrodzonej malformacji nosa.

Krzywa przegroda nosowa – kiedy operacja jest konieczna?

Na samym początku warto podkreślić fakt, że krzywej przegrody nosowej nie można wyleczyć za pomocą żadnych leków. W przypadku delikatnego skrzywienia przegrody nosa nie zaleca się jednak wykonywania zabiegu. To laryngolog stwierdza czy dany pacjent powinien poddać się korekcji nosa, czy też nie. Decydujące jest występowanie objawów takich jak bóle głowy, przetrwałe uczucie zatkanego nosa, częste infekcje górnych dróg oddechowych, chrapanie, zaburzenia węchu czy trudności z oddychaniem. Aby wykonać operację przegrody nosa pacjent powinien zakończyć proces wzrastania, a więc najwcześniej można ją przeprowadzić ok. 16 r.ż. Jednak każdy przypadek jest indywidualny i zależny od współwystępujących schorzeń.

Przygotowanie do zabiegu korekcji krzywej przegrody nosowej

Zabieg korekcji nosa jest przeprowadzany w znieczuleniu ogólnym. Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia operacji jest dobry ogólny stan zdrowia pacjenta, a także prawidłowe wyniki podstawowych badań laboratoryjnych. Jak wygląda przygotowanie do zabiegu? Nie wolno zażywać Aspiryny i leków pochodnych na 14 dni przed operacją. Przed operacją konieczne jest staranne wydmuchanie nosa, usunięcie makijażu, zdjęcie szkieł kontaktowych oraz zmycie lakieru z paznokci. Należy zrezygnować z picia alkoholu na kilka dni przed zabiegiem. Kobiety powinny też unikać operacji tuż przed miesiączką i w jej trakcie z powodu ryzyka utraty zbyt dużej ilości krwi.

Efekty zabiegu korekcji krzywej przegrody nosowej

Efekty zabiegu można ocenić najwcześniej po upływie kilku miesięcy. Dzięki korekcji krzywej przegrody nosowej zyskujemy często zarówno efekt funkcjonalny, jak i estetyczny. Naprostowanie przegrody nosa ułatwia prawidłowy przepływ powietrza przez nozdrza, a także usprawnia nawilżanie i oczyszczanie powietrza w jamie nosowej. Dzięki temu poprawia się funkcja oddychania. Efekt estetyczny najczęściej wynika z wyprostowania przegrody nosowej przy równoczesnej korekcji innych tkanek nosa. Zabieg taki poprawia proporcję nosa względem twarzy, kształt jego czubka, a także reguluje szerokość nozdrzy. Zabieg korekcji przegrody nosa nie musi być jednak zabiegiem estetycznym.

W Noa Clinic możesz pozbyć się krzywej przegrody nosowej. Skorzystaj z operacji plastycznej nosa i pozbądź się problemów z oddychaniem, nawracających chorób i ciągłego kataru. Nie zwlekaj i umów się na konsultację w naszej klinice już dziś!